ÚvodAktualityČtrnáct krajů & čtrnáct tipů: kuriozity, zajímavosti a tipy pro milovníky tramvají
Památky

Čtrnáct krajů & čtrnáct tipů: kuriozity, zajímavosti a tipy pro milovníky tramvají

Jízda tramvají byla pro naše předky zážitkem, v našem světě jde ale o docela obyčejnou věc. Co se během téměř 150 let změnilo? Kde v naší zemi jezdí a jezdily tramvaje a nostalgické výletní linky? Kde jezdí české tramvaje ve světě? A kolik toho o městské kolejové dopravě v České republice nevíte?
Ikonická žlutá tramvaj v portugalském Lisabonu
Historická červená tramvaj v ulicích Prahy
Patříte mezi fanoušky tramvají? Jste na správné adrese! Portál Kudy z nudy nabízí přehlídku toho, co musíte v České republice ve spojení s městskou kolejovou dopravou vyzkoušet a zažít. Tramvajové linky najdete v řadě našich měst a dokonce se setkáte s řadou unikátů!
 

1. Praha a historické tramvaje

Věřte nebo ne, ale s podobným nadšením jako jezdí Češi do Lisabonu a projíždí se jeho ulicemi ve známých žlutých tramvajích, jezdí řada cizinců do Prahy. Do jejích ulic vyjela první tramvaj v roce 1875, v dalších desetiletích Praha zažila éru elektřiny a Františka Křižíka. Z oken tramvají se otvírá výhled na krásnou historickou architekturu, navíc se díky turistické lince 42 a nostalgické lince 41 můžete vrátit do dávné tramvajové historie. Turistická tramvaj, jejíž výchozí a konečnou zastávkou je smyčka Dlabačov, propojuje okružní jízdou centrum Prahy s řadou zajímavých míst, nastoupit a vystoupit můžete cestou kdekoliv. Vynechat nesmíte ani Muzeum městské hromadné dopravy, sídlící v památkově chráněné tramvajové vozovně v Praze-Střešovicích nedaleko Pražského hradu. K vidění jsou desítky historických tramvají, autobusů i trolejbusů a také secesní salonní vůz, který navrhl architekt Jan Kotěra.
 

2. Středočeský kraj a čekání na tramvaj v Berouně

Podle odhadu jezdí v našich městech přibližně 1800 tramvají. Setkáte se s nimi v ulicích Prahy, Plzně, Ostravy, Liberce, Brna, Olomouce, Jablonce nad Nisou, Mostu a Litvínova, pověstným chytákem jsou Modřice. Tramvajová linka už totiž dávno nejezdí do Modřic coby městské části Brna, ale do sousedního samostatného města.

Než se podrobněji podíváme do dalších tramvajových měst v Česku, připomeňme si místo, kam zatím žádná tramvaj nepřijela. V Berouně si s tím ale nedělají těžkou hlavu a každoročně organizují happening Čekání na tramvaj s živým obrazem, který znázorňuje čekání na opožděnou tramvaj. Inspirací byla pohlednice z přelomu 19. a 20. století přesně s touto futuristickou vizí, která se ale nikdy neuskutečnila.
 

3. Jihočeský kraj a tramvaje v Českých Budějovicích

Na časy, kdy zdejšími ulicemi jezdívaly tramvaje, nostalgicky vzpomínají České Budějovice. První tramvaje městem projely v roce 1909 a rovnou šlo o elektrické linky – éru koňských i parních tramvají v Českých Budějovicích zkrátka elegantně přeskočili. Vozy jezdily na dvou tratích, P a L, které lidé lehce zlomyslně přejmenovali na Langsam a Pomalu (což je česky a německy totéž), ovšem dodnes s nostalgickým smutkem vzpomínají na 3. březen 1950, kdy městem projely naposledy. Dodnes se objevují návrhy na zavedení historické tramvajové linky, která by sloužila nejenom pro cestující od nádraží do centra, ale také jako turistický tahák. Podobně se tu a tam vynoří nápad vrátit do českobudějovických ulic jako turistickou atrakci repliku koněspřežné dráhy, nejstarší železnice na kontinentě. Zajděte se podívat do Muzea koněspřežky, ať víte, jak by výsledek vypadal.
 

4. Plzeňský kraj a výrobce tramvají Škoda Transportation

Plzni při prázdninových víkendech a městských slavnostech dodnes můžete vidět primátorský vůz aneb tramvaj, která 29. června 1899 zahajovala tramvajový provoz v západočeské metropoli, stejný vůz si dokonce můžete pronajmout pro vlastní oslavu. Tramvaje jezdí Plzní dodnes – ostatně plzeňská Škoda Transportation je strojírenská firma s více než 150letou tradicí, která navazuje na dobré jméno výrobců českých tramvají. Tramvaje z Plzně potkáte nejenom u nás, ale i v ulicích slovenských, italských, amerických, polských, maďarských, finských, tureckých či lotyšských měst.

Ovšem slavná tramvaj T3, chlouba československého strojírenství, která s přibližně 14 tisíci kusy drží rekord jako nejpočetněji vyráběný tramvajový vůz na světě, z Plzně nepochází: vyráběla se v podniku ČKD PrahaPraze na Smíchově v šedesátých až devadesátých letech minulého století.
 

5. Karlovarský kraj a tramvaj do Mariánských Lázní

Stejně jako v Jihlavě, Olomouci a dalších městech, kde to lidé měli z města na nádraží kapku daleko, i v Mariánských Lázních lázeňským hostům pomáhaly s dopravou do oblíbených lázní desítky let tramvaje. Městem jezdily od roku 1902, a to na jednokolejné trati s délkou přibližně 2300 metrů. Po ukončení provozu tramvají v Českém Těšíně šlo o nejmenší tramvajový provoz v bývalém Československu, ovšem mariánskolázeňské tramvaje měly na kontě ještě další prvenství: jako jediné v Česku jezdily v nadmořské výšce přes 600 metrů. Nakonec je v 50. letech minulého století nahradily trolejbusy a návrat tramvají není v plánu.

Ačkoli v Karlovarském kraji nemají tramvaje, mají karlovarské metro: s nadsázkou se tak říká lanovce z Divadelního náměstí k hotelu Imperial. Lázeňské hosty vozí od roku 1912, měří 127 metrů a přezdívku si vysloužila tím, že celá trať vede v tunelu.
 

6. Ústecký kraj a tramvaj z Mostu do Litvínova

Nostalgickou jízdou v červnu 1970 se s tramvajemi rozloučilo Ústí nad Labem. Tramvaje se zastavily po jednasedmdesáti letech a po více než 33 kilometrů dlouhé tramvajové síti zbyly jen staré fotografie a pamětní kousek koleje v Bílinské uličce. Ještě o něco déle jezdily tramvaje v Teplicích, kde jedna z historicky nejstarších elektrických tramvajových sítí na území dnešního Česka vznikla v roce 1895 z popudu hraběte Edmunda Clary-Aldringena. Definitivně se pak teplické tramvaje zastavily v roce 1959.

Přesto na jednom místě v Ústeckém kraji tramvaje jezdí dodnes, a to po 18,6 km dlouhé trati z Mostu do Litvínova. Vznikla v roce 1901, kdy vedla od dnes již zaniklého nádraží ve starém Mostu přes Kopisty, Růžodol a Horní Litvínov do Janova.
 

7. Liberecký kraj a meziměstská tramvaj Liberec–Jablonec

V Jablonci nad Nisou se první tramvajový vůz vydal na svou trať v roce 1900, v roce 1965 nahradily tramvaje autobusy. Přesto se v době, kdy se už nad jabloneckými tramvajovými linkami začala stahovat mračna, budovala nová trať, a to meziměstská tramvaj z Jablonce nad Nisou do Liberce. Linka je součástí sítě městské hromadné dopravy v Liberci, měří 13 kilometrů, vede lesy i vesničkami a jízda trvá půl hodiny. V krajském městě Libereckého kraje jezdí tramvaje od rou 1897 dodnes. Už nyní si můžete prohlédnout Technické muzeum, v budoucnosti se počítá se vznikem muzea historie tramvajové dopravy.

Mimochodem, i jablonecké tramvaje měly na kontě jeden zajímavý rekord: nejstrmější úsek našich tramvajových tratí se sklonem 108,5 ‰, který vedl Lidickou ulicí.
 

8. Královéhradecký kraj a tramvaj, která neexistovala

Ani v Hradci Králové tramvaje nejezdí a dokonce nikdy nejezdily, i když se s jejich zavedením počítalo už v regulačním plánu z roku 1898. Při stavbě Pražského mostu dokonce byly v jeho vozovce položeny elektrické koleje, a i když po nich nikdy žádný vůz nepřejel, tramvaj na mostě se objevila na dobových pohlednicích. Nakonec se v roce 1949 Hradec Králové stal sedmým městem v republice, kde začaly jezdit trolejbusy.
 

9. Pardubický kraj a tramvaj z Pardubic do Hradce Králové

Pokud by došlo na některé z velkých návrhů a plánů, s nimiž se v minulosti počítalo v Pardubickém kraji, jezdily by po Pardubicích tramvaje (případně by rovnou propojily Pardubice s Hradcem Králové), ve městě by stál obří přístav, opera a zoologická zahrada, na úpatí Kuňky by se tyčily skokanské můstky a v nedalekých Opatovicích nad Labem by hezký obrázek Polabí doplňovala jaderná elektrárna.
                                              

10. Vysočina a výlet tramvají po Jihlavě

Spojení centra města s poměrně vzdáleným nádražím zajišťovaly tramvaje také v Jihlavě, a to mezi lety 1909 a 1948. Jednokolejná trať měřila přibližně 2,7 km a po Českém Těšíně a Mariánských Lázních šlo o třetí nejmenší tramvajový provoz v českých zemích. Objevilo se několik návrhů na prodloužení, ale nakonec trať zkrátili a v roce 1948 tramvaje vystřídaly trolejbusy. Kdo by se chtěl projít po někdejší tramvajové trati, musel by z dnešního Masarykova náměstí jít po Komenského ulici přes náměstí Svobody a dál po Havlíčkově ulici až k nádraží. Jihlavské tramvaje dnes připomíná krátká kolej, zasazená v dlažbě mostu U Jánů; právě tudy tramvajová trať vedla.
 

11. Jihomoravský kraj a nejstarší tramvajová síť

Ze všech našich „tramvajových měst“ má nejstarší tramvajovou síť Brno: první koněspřežka se rozjela už v srpnu 1869. Koňku vystřídaly parní tramvaje a ty pak od roku 1900 tramvaje elektrické. Dnes má Brno po Praze druhou největší tramvajovou síť v republice, jedna z tratí vede i do sousedního města Modřice. V letních měsících projíždějí městem historické a retro soupravy, o které pečuje Technické muzeum, v rámci Dnů otevřených dveří nebo velkých městských slavností se můžete vypravit na prohlídky několika vozoven a muzejních depozitářů. S tématem tramvajové dopravy si pohrává i nápadité graffiti na konečné tramvají Čertova rokle na sídlišti Lesná. Dokážete najít všechna přísloví a pořekadla, ukrytá ve velkoformátové malbě?
 

12. Zlínský kraj a místo tramvají trolejbusy

Ve Zlíně sice měli rodinu Baťů a jejich úspěšné vize rozvoje, ale žádný z plánů nezahrnoval tramvaje. Pokud se proto chcete vypravit na slavnosti spojené s jízdami historických vozidel, musí vám stačit autobusy a trolejbusy.
 

13. Olomoucký kraj a tramvaj do pevnosti

Za zavedení tramvajové dopravy v Olomouci může zdejší vojenská pevnost. Kvůli bytelným hradbám a ochrannému pásmu nádraží vzniklo daleko od dnešního centra. Aby lidé nemuseli chodit tak daleko, město zavedlo už v roce 1945 přepravu omnibusy, které na přelomu 19. a 20. století vystřídaly právě tramvaje.
 

14. Moravskoslezský kraj a cesta tramvají do lesa

Po Praze a Brně je třetí největší v zemi síť tramvají v Ostravě. První linka parní tramvaje se z nádraží přes Moravskou Ostravu do Vítkovic rozjela v srpnu 1894, síť se stále rozšiřuje a řadu historických tramvají využívá Dopravní podnik Ostrava při mimořádných jízdách. Raritou je meziměstská trať z Ostravy do Kyjovic-Budišovic. Původně šlo o železniční trať, ale když se v 50. letech rušila, přestavěli ji pro tramvajový provoz. Jednokolejka projíždí lesy, rekreačními oblastmi a vesnicemi až k malému lyžařskému svahu, dokonce se počítalo s jejím prodloužením až do Hradce nad Moravicí. Připomeňme si také zaniklou tramvajovou síť v Opavě, kde jezdily tramvaje v letech 1905 až 1956, nevelkou tramvajovou síť v Českém Těšíně, provozovanou od roku 1911 do roku 1921, kdy se město rozdělilo mezi dva státy, a kratičkou síť tramvají v Bohumíně z let 1902–1973.
Čtrnáct krajů & čtrnáct tipů: známé i zapomenuté technické památky Památky

Čtrnáct krajů & čtrnáct tipů: známé i zapomenuté technické památky

Hledáte inspiraci pro letní výlety po všech krajích České republiky? Vyzkoušejte naše tipy na elektrárny, mosty, železnice, kanály, rozhledny, vodní stavby, manufaktury a další industriální a technické památky. Jsou přístupné veřejnosti, přináší svědectví o umu a vynalézavosti našich předků a podrobně je zmapoval cestopisný dokumentární cyklus České televize, na němž se podílela i Česká centrála cestovního ruchu CzechTourism s portálem Kudy z nudy.

Česko ve filmu: přehled filmů a knih, kde je v hlavní roli vlak a železnice Zážitky

Česko ve filmu: přehled filmů a knih, kde je v hlavní roli vlak a železnice

Tentokrát uděláme radost všem fanouškům železnice, literatury a filmů: vydali jsme se po peronech a kolejích pátrat po uměleckých dílech, kde duní vlaky a ze stránek na nás pomrkávají kreslené parní mašinky pana Milera. Následující řádky voní dehtem a karbolem, mezi nimi uniká pára a tu a tam se ozve táhlé zahoukání.

7 věcí, které nevíte o… pražském metru Zážitky

7 věcí, které nevíte o… pražském metru

Metro je bezkonkurenčně nejrychlejší, nejpohodlnější a nejvyužívanější dopravní prostředek v Praze. V provozu je denně od pěti hodin ráno do půlnoci, a přestože zpoždění prakticky neexistuje a v dopravní špičce vlaky jezdí po dvou až třech minutách, hlášku „promiňte, mně nejelo metro“ používají školáci po celém městě. Samozřejmě, dokonce i ti, kteří jím jezdit vůbec nemusí.

Technické muzeum Liberec Kultura

Technické muzeum Liberec

Technické muzeum Liberec je místem, kde se potkávají příznivci techniky z celého trojzemí a kde je možné se seznámit s bohatou technickou historií kraje. Nachází se v areálu bývalých Libereckých výstavních trhů ve čtyřech pavilonech.

Pronájem historické tramvaje v Plzni Zážitky

Pronájem historické tramvaje v Plzni

Hledáte něco mimořádného? Využijte unikátní možnosti pronájmu historické tramvaje v Plzni a zpestřete tak svou svatbu, podnikovou oslavu, reklamní akci či jinou příležitost, která si žádá něco opravdu výjimečného.

Jízda historickou tramvají po Praze Památky

Jízda historickou tramvají po Praze

Pronájem historické tramvaje a jízda historickým centrem patří k nezapomenutelným zážitkům při návštěvě Prahy.

Lanová dráha na Petřín Památky

Lanová dráha na Petřín

Zlé jazyky tvrdí, že lanovka je jen vlak nakřivo a že je dílem šílených architektů. Ve skutečnosti je geniálním kompromisem mezi výtahem a vlakem; visí na laně a zároveň se udržuje v kolejích.

Nostalgická tramvajová linka č. 41 Památky

Nostalgická tramvajová linka č. 41

Jízda historickou linkou 41. Ze střešovické vozovny vyjíždějí o víkendech od dubna do října historické soupravy tramvají na svou pravidelnou trať centrem Prahy na nostalgické lince 41.

Muzeum MHD – Muzeum městské hromadné dopravy v Praze Kultura

Muzeum MHD – Muzeum městské hromadné dopravy v Praze

V tramvajové vozovně v Praze-Střešovicích se nachází jedinečná sbírka památek z historie městské hromadné dopravy v hlavním městě ČR. Jsou v ní představeny více než čtyři desítky historických vozidel a mnoho dalších exponátů – modelů, fotografií, historických dokumentů, jízdenek a plánků.

Trať Jindřichův Hradec – Obrataň – nejdelší úzkorozchodná dráha v České republice

Trať Jindřichův Hradec – Obrataň – nejdelší úzkorozchodná dráha v České republice

Nejdelší úzkorozchodná dráha o rozchodu 760 mm bývala dlouhá 46 km a vedla z Jindřichova Hradce do Obrataně. Od října roku 2022 zde vlaky nejezdily, k zahájení provozu by mělo dojít v červnu 2024.

Tramvaj

Tramvaj "primátorský vůz" v Plzni – nejstarší provozuschopná tramvaj

Nejstarší tramvaj v Čechách se nachází v Plzni. Tramvaj "primátorský vůz" zahajovala 29. června 1899 tramvajový provoz v Plzni.

Tramvajová trať z Liberce do Jablonce – jízda tramvají v lese: výluka z důvodu rekonstrukce 2021 Zážitky

Tramvajová trať z Liberce do Jablonce – jízda tramvají v lese: výluka z důvodu rekonstrukce 2021

Trať Liberec – Jablonec nad Nisou je úzkorozchodná a nejdelší meziměstská tramvajová trať v České republice. Vybudována byla v letech 1947 až 1955. Původně byla provozována společně dopravními podniky obou měst, nyní je trať součástí Liberecké tramvajové sítě.

Když někdo miluje železnici… Zážitky

Když někdo miluje železnici…

Že jsou vlaky poezie, to ví dnes už každý. Nic na tom nezmění ani to, že modrá armáda už dnes není co dřív. Když je milujete, není totiž co řešit. Nepomůžete si. Mašinky mají svoje kouzlo, a když mu jednou propadnete, tak už je to na celý život a nikdo s tím nic nenadělá. Pojďte se s námi podívat na deset míst, která mají se železnicemi něco společného a kde se s nimi můžete nejen setkat, ale kde se jich můžete třeba i dotknout vlastníma rukama a seznámit se s nimi jinak než jako pasažéři.

Areál MHD v Brně-Líšni Kultura

Areál MHD v Brně-Líšni

Veřejně přístupný depozitář městské hromadné dopravy (MHD) pod správou Technického muzea v Brně se nachází v městské části Brno-Líšeň, východně od centra Brna, v prostoru bývalého nádraží místní dráhy.

Další aktuality

Pohádkové památky: 50 starobylých mlýnů, které najdete u nás v Česku

Víte, jak se v minulosti mlela mouka? A že slavné větrné mlýny nejsou jen v Holandsku, ale můžete je vidět i u nás? Využijte našich tipů a vydejte se poznávat krásné technické památky, které přibližují život v minulosti. Jako obzvlášť vhodný termín pro výlet za těmito technickými památkami se nabízí druhý květnový víkend, kdy se koná Den otevřených mlýnů, akce inspirovaná podobnými událostmi v Evropě i ve světě. Na některých místech vám nabídnou i doprovodný program, třeba ukázky mlynářského řemesla či komentované prohlídky, interaktivní hry pro děti i dospělé. A pokud se vám zvolené datum nehodí, vypravte se za historií mlýnů kdykoli jindy.
Památky

Česko ve filmu: nejlepší filmy Jaroslava Marvana

Policejní rada Vacátko, nerudný revizor Anděl nebo purkrabí z muzikálu Noc na Karlštejně: to jsou tři z nezapomenutelných rolí herce Jaroslava Marvana (1901–1974). Za padesát let natočil přes dvě stě filmů, diváci ho znali i z Vinohradského divadla a činohry Národního divadla.
Památky

Den vítězství nad nacismem: Připomeňte si osudové okamžiky našich dějin

8. květen je Dnem vítězství nad nacismem, kdy si připomínáme významné okamžiky z období druhé světové války, které by neměly upadnout do zapomnění. V dobách míru a obzvláště pak nyní, za současné neklidné situace, nesmíme zapomínat na oběti našich předků, kteří během válečných let neztráceli naději a často za vyšší cíle položili svůj život, anebo na ty, kteří se zcela nevinně dostali do víru událostí, z něhož již nebylo návratu. Vydejte se po stopách historických událostí, které měly dopad na vývoj našich dějin a vzdejte hold statečnosti našich předků.
Památky

Kam za vojenskou technikou? Tipy, kde můžete v Česku prozkoumat letadla, tanky, tvrze a opevnění

Zajímá vás vojenská historie a technika? Právě pro vás jsme připravili dnešní tipy, které vás navedou nejen do areálů muzeí. Prohlédnout si můžete i opevnění a tvrze, které se stavěly za I. republiky jako obrana v reakci na rostoucí nacistickou hrozbu i vojenskou techniku z II. světové války.
Památky

10 tipů kde najdete nejhezčí dřevěné kostely a zvonice aneb ve stínu i na výsluní

Při pohledu na malebné dřevěné kostelíky, kapličky a zvonice možná budete mít pocit, že jsou svědky starých časů a umění prostých horalů. Není to tak docela pravda, stovky let přečkaly jen některé z nich. Řadu dřevěných památek zničily požáry, a proto si o to víc považujme těch, které se dochovaly. Vydejte se s Kudy z nudy k prastarým dřevěným kostelíkům, zvonicím a mostům aneb do stínu i na výsluní!
Památky

Nejkrásnější proměny památek: hradní paláce, hotely, zámky, zahrady i továrny

Krásné proměny: podívejte se na nejlépe opravené památky a přehlídku zdařilých rekonstrukcí. Užijte si společně s portálem Kudy z nudy příběhy o tom, jak zanedbané a roky opomíjené hrady, zámky a další památky, roubenky, staré továrny i ryze praktické technické stavby vstaly z popela, chytily druhý dech a rozzářily se k novému životu.
Památky

50 tipů, kam za Kelty a keltskou kulturou

Chcete vědět, jak se žilo v Česku před dvěma tisíci lety? Zajímá vás historie a Keltové? Prohlédněte si muzea, naučné stezky, skanzeny i reálnou podobu keltské vesnice, včetně staveb, řemesel a vůbec života z období před dvěma tisíci lety, kdy na našem území žili Keltové. Jednalo se o velkou skupinu kmenů indoevropských národů, které ve starověku obývaly západní, střední a částečně i jižní a východní Evropu, včetně území dnešního Česka.
Památky

Evropa v Česku: proč máme rádi Itálii?

Benátky, Florencie a věčné město Řím, jezera Lago di Garda, Lago di Maggiore a Lago di Como, Alpy, tajemné Pompeje, nekonečné písečné pláže, úžasné památky na každém rohu, víno, olivové háje a fantastická kuchyně: je tolik věcí, které máme rádi v Itálii! Seriál o evropských zemích pokračuje na jihu, v jedné z nejoblíbenějších zemí letních dovolených. Pojďte s Kudy z nudy poznat Itálii!
Památky