Úvod > Aktuality > Česko ve filmu: přehled filmů a knih, kde je v hlavní roli vlak a železnice
Zážitky

Česko ve filmu: přehled filmů a knih, kde je v hlavní roli vlak a železnice

Tentokrát uděláme radost všem fanouškům železnice, literatury a filmů: vydali jsme se po peronech a kolejích pátrat po uměleckých dílech, kde duní vlaky a ze stránek na nás pomrkávají kreslené parní mašinky pana Milera. Následující řádky voní dehtem a karbolem, mezi nimi uniká pára a tu a tam se ozve táhlé zahoukání.
Vlaky nejsou jen dopravní prostředky, říká spisovatel Jaroslav Rudiš, železnice je cesta dějinami i kulturou střední Evropy. Vzpomenete si na knížku nebo film, kde vlaky hrály jednu z hlavních rolí? Dílo, které vás oslovilo, ovlivnilo a zlákala k cestování? Sestavili jsme seznam jednadvaceti tuzemských literárních a filmových železničních lákadel – a vám doporučujeme číst následující řádky ve vlaku, v metru anebo alespoň v tramvaji. Ano, i na ty dojde!
 

1. Jaroslav Rudiš a Winterbergova poslední cesta

vlakMezi českými spisovateli těžko najdete většího příznivce vlaků, než je spisovatel, dramatik a scénárista Jaroslav Rudiš (*1972). Vlakem jezdí rád a takové cestování ho baví. Hraje s kapelou Kafka Band, žije v Berlíně a v Lomnici nad Popelkou (kde prý mají nejkrásnější nádraží na světě) a jeho romány se překládají do mnoha jazyků. První román, který napsal v němčině, je kniha Winterbergova poslední cesta: železniční road movie o dvou starších pánech na útěku, kteří putují střední Evropou a neexistujícím Rakouskem-Uherskem, noří se do historie a pátrají po tom, proč se vlastně v roce 1914 rakouská monarchie rozpadla. Román vynesl Rudišovi nominaci na prestižní cenu knižního veletrhu v Lipsku a od německého prezidenta Franka-Waltera Steinmeiera obdržel německé státní vyznamenání Spolkový kříž za přínos ke sbližování Čechů a Němců.
 

2. Karel Čapek a Modrá chryzantéma z Lubence

O tom, že se občas vyplatí neposlechnout cedulky "Po trati choditi se zapovídá" psal už Karel Čapek ve sbírce Povídky z jedné kapsy. Poprvé vyšla v roce 1929 a například povídka Modrá chryzantéma vás zavede do Lubence kousek od Chyší. „Tak jednou v neděli jdu v Lubenci po ulici a potkám Kláru; víte, to byl tamní idiot, hluchoněmá bláznivá káča, která kudy šla, tudy blaženě hýkala, – nevíte, pane, proč jsou tihle idioti tak blažení? Zrovna jsem se jí vyhýbal, aby mně nedala hubičku, když najednou zahlédnu, že má v prackách kytici; byl to nějaký kopr a takový ten polní neřád, ale mezi tím, pane – já jsem viděl ledacos, ale tehdy mě mohl trefit šlak. Ona vám ta potrhlá měla ve své kytce jeden květ pompónové chryzantémy, která byla modrá! Pane, modrá!“ Tabulka se zákazem vstupu je u nádraží dodnes, ale modrou chryzantému už v Lubenci nenajdete: vypravěč příběhu ji ukradl. „Za hodinku jsem seděl ve vlaku a vezl si domů ukradené modré chryzantémy. Když jsem jel podle toho strážního domku, stál tam ten vechtr s praporečkem a škaredil se jako čert. Mával jsem na něj kloboukem, ale myslím, že mě nepoznal.“
 

3. Pavel Nauman a Pohádky o mašinkách

smíchovLegenda, kterou má v knihovně každý nadšený fanda vlaků, se jmenuje Pohádky o mašinkách. Napsal ji Pavel Nauman (1907–1976), poprvé vyšla v roce 1942 a hlavními postavami jsou lokomotivy, železničáři, nejvyšší pan železničář Blahoš a strašidelný, čarodějnický konstruktér Zababa. Příběhy se odehrávají na pražském Smíchovském nádraží a okolních tratích. Podle knížky byl natočený večerníček a vyšla i ve slovenštině. Nenechte se ale oklamat slovenským překladem: místopisné názvy byly upraveny pro okolí Bratislavy, ale v originále pořád zůstává staré dobré Smíchovské nádraží.
 

4. Alois Nebel, výpravčí z Jeseníků

vlak jeseníkySpisovatel Jaroslav Rudiš v jednom z rozhovorů přiznal, že má doma slušnou sbírku jízdních řádů. Podobnou měl výpravčí ze stanice Bílý Potok Alois Nebel, hrdina komiksové trilogie, kterou Rudiš vytvořil společně s Jaromírem 99 a Tomáš Luňák podle ní natočil mezinárodně úspěšný animovaný film. Komiksová postava nádražáka Aloise Nebela to kromě filmu dotáhla až na pojmenování jednoho rychlíku a město Jeseník dokonce Nebela společně se zakladatelem přírodního léčitelství Vincenzem Priessnitzem nebo Johannem Ripperem zařadilo mezi místní významné osobnosti. Dozvíte se tak, že Alois Nebel, narozen ve znamení Vah roku 1948 ve Frývaldově, dříve Freiwaldau, nyní Jeseníku, strávil celý život u dráhy, sbírá jízdní řády, pije pivo, kouří a občas vidí v mlze to, co jiní nevidí.
 

5. Bohumil Hrabal a Ostře sledované vlaky

Novela Bohumila Hrabala a zároveň příběh oscarového filmu režiséra Jiřího Menzela Ostře sledované vlaky se odehrává u železniční stanice Kostomlaty nad Labem. Natáčelo se ale jinde, v Loděnici, zastávce na vedlejší trati z Prahy přes Rudnou do Berouna. Nebyl tu tak velký provoz jako v Kostomlatech, navíc v Loděnici byl u nádraží svah, takže se dalo filmovat z nadhledu. Film připomíná pamětní deska, nádražní muzeum a krátká naučná stezka.
 

6. Kopta, Renč, Roden a Hlídač č. 47

kovářskáRománem Josefa Kopty z roku 1926 se v roce 2008 nechal inspirovat režisér Filip Renč a další tvůrci filmu Hlídač č. 47. Exceluje v něm Karel Roden a natáčelo se například na nádraží KovářskáKrušných horách, kde se dnes můžete glempingově ubytovat. Ve filmu se mihne také kalvárie Ostré nedaleko Úštěku, jako filmové město posloužily Zubrnice a Úštěk. Stejnou románovou předlohu, ovšem věrně podle knihy, zpracoval už dřív Josef Rovenský (1937) a Hugo Haas ve filmu Pickup (1951). Film Hlídač č. 47 získal řadu oceněním například Českého lva 2008 za nejlepší střih (J. Matlach), nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli (K. Roden) a nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli (V. Dlouhý).
 

7. Vlasta Burian a Přednosta stanice

přednosta stanicePan Ťopka se živí se příležitostnou prací a jezdí výhradně vlakem jako černý pasažér. Když se při jedné jízdě setká s obávaným generálním inspektorem drah Kokrhelem, vystoupí na malé stanici Mokré nad Soupravou, převleče se do uniformy přednosty stanice a bleskově rozvrátí chod a disciplínu stanice i rodiny skutečného přednosty. Hlavní role byla šitá na tělo Vlasty Buriana, Jaroslav Marvan si zahrál osvědčenou figurku nerudného inspektora. Komedii natočil v roce 1941 režisér Jan Sviták, a to nejenom v rekordně krátkém čase, ale také v nevyhovujících ateliérech v Radlicích (Barrandov a Hostivař totiž obsadili Němci) a na nádraží Praha-Jinonice.
 

8. Líza a Železný dědek Jaroslav Marvan

praha vršoviceO pár let později si Jaroslav Marvan zahrál hlavní roli ve filmu Železný dědek, který byl poválečnou poctou všem železničářům. Příběh strojvůdce Matyse, který za války zachránil svou milovanou lokomotivu Lízu, je natočený podle skutečné události. Matys doufá, že s ní po osvobození bude jezdil dál, jenže to dopadne jinak a do výslužby má jít nejenom Líza, ale i on sám. Nakonec však Železný dědek ukáže, že ani on, ani lokomotiva do šrotu ještě nepatří, a vydají se spolu na další šťastnou cestu. Filmu z roku 1948 sice leckdo vyčítá lehce budovatelský duch, ale netřeba se bát: jde spíš o poválečnou euforii a navíc se podíváte do míst, která už dnes vypadají úplně jinak anebo neexistují vůbec, třeba na seřaďovací nádraží v Praze-Vršovicích anebo do depa na nádraží v Nymburce. V roli Lízy se se vystřídaly Mikádo řady 387 a Nohatá 275.
 

9. Páni kluci

Román Marka Twaina Dobrodružství Toma Sawyera se dočkal řady adaptací. Jednou z nich byla retrokomedie Páni kluci režisérky Věry Plívové-Šimkové z roku 1975, provázená písničkou Václava Neckáře Nestůj a pojď s hudbou Petra Hapky a textem Zdeňka Rytíře. Odehrává se v idylickém městečku Levín a jednu z hlavních rolí si zahrála železniční trať z Ústí nad Labem přes Střekov a Velké Březno do Zubrnice. Scény z městských ulic se natáčely v Litoměřicích, ale vlakové nádraží, kde se odehrává převážná část děje, se nachází v opravdovém Levíně. Ten leží jen pár kilometrů od Zubrnic a místní dokonce pro film ubránili původní jméno, protože filmaři ho chtěli přejmenovat na Zaječí. Koleje sem sice už dávno nevedou a nádraží se proměnilo v rodinný domek, ale navštívit můžete Železniční muzeum a samozřejmě i skanzen Zubrnice; od vlakové zastávky je to k němu jen kousek.
 

10. Vlak do stanice Nebe

vlak do stanice nebePochoutkou pro milovníky železniční historie je film Karla Kachyni Vlak do stanice Nebe. Natáčelo se na Slovensku v malebném údolí Čierneho Váhu, jímž vedla Považská lesní železnice. S jejím projektováním se začalo v roce 1912, i s odbočkami do menších údolí dosahovala celkové délky 107 km a hlavní trať z Liptovského Hrádku do Liptovské Tepličky a dál až pod Kráľovu Hoľu sloužila i pro osobní dopravu. Zbývající části tratí byly určeny výhradně pro dopravu dřeva. Válečný příběh o dětech, partyzánech a jednom odlehlém údolí je vlastně nostalgickým dokumentem o zaniklé trati: železnice byla zrušena krátce po dokončení filmu, koleje tu už dnes nenajdete. Pro historický vozový park se ale našlo nové využití a téměř stejným vláčkem se dnes svezete po skanzenu – Muzeu liptovské dediny v Pribylině.
 

11. Jak vytrhnout velrybě stoličku

vlak Dolní DušniceHlavní exteriérovou roli ve filmu Jak vytrhnout velrybě stoličku si sice zahrály Krkonoše, ale na své si přijdou i fandové železnic. Vláček šplhá do hor zasněženou krajinou od Jilemnice. Filmový železniční viadukt byste našli v Dolní Dušnici za zastávkou Jablonec nad Jizerou – Hradsko, filmové vlakové nádraží pak stojí v Rokytnici nad Jizerou.
 

12. Kalamita

polubný zubačkaNádraží Dolní Polubný, Smržovka, Jablonec nad Nisou a železniční most přes Jizeru na trati zubačky z Tanvaldu do Harrachova, to jsou kulisy filmu Kalamita. Dílo Věry Chytilové s mladým Bolkem Polívkou v hlavní roli měl premiéru v roce 1980. Málem vůbec nevznikl: kvůli nezbytně nutné práci v zimě a na sněhu se do natáčení nikomu nechtělo. Nakonec ani s tím sněhem to nebyla žádná sláva, a tak se závěrečná scéna, kdy na vlak spadne lavina, dotáčela v létě a místo sněhu se použila pěna z hasicích přístrojů.
 

13. Na kolejích čeká vrah

vlak papoušekZ pražského Hlavního nádraží vyjíždí na Moravu běžný rychlík, ovšem se zvláštní zásilkou zbrusu nových bankovek: tak začíná filmové drama, které v roce 1970 podle předlohy Eduarda Fikera natočil režisér Josef Mach. V prvním záběru se objeví Papoušek, lokomotiva řady 477.0, které v té době chybělo šest let do důchodu a deset let do sešrotování. Kromě úvodu se další vlakové scény natáčely na železničním zkušebním okruhu ČD v Cerhenicích jižně od Poděbrad. Uzavřený malý a velký okruh pro testování železničních vozidel vznikl v roce 1960 a funguje dodnes.
 

14. Dáma na kolejích

Po muzikálu Starci na chmelu si Vratislav Blažek (scénář) a Ladislav Rychman (režie) střihli další filmovou zpěvohru o řidičce tramvaje. Hraje ji Jiřina Bohdalová a film je díky natáčení v roce 1965 zajímavou obrazovou kronikou pražských tramvajových tratí. Chcete vidět, jak to před skoro před šedesáti lety vypadalo na Malostranském náměstí, na Vypichu nebo ve Vršovicích? Podívejte se na Dámu na kolejích.
 

15. Vynález zkázy a Karel Zeman

Když měl v pondělí 9. června ve festivalovém kině na výstavišti EXPO 58 v Bruselu světovou premiéru film Karla Zemana Vynález zkázy, obecenstvo bylo fascinováno. Před jejich očima totiž ožily původní ilustrace k Vernovým románům od dvojice francouzských malířů Édouarda Rioua a Léona Benetta. Diváci tleskali už během představení a když promítání skončilo, všichni vstali a přítomnému Karlu Zemanovi uspořádali ovace. Vědeckofantastický film, který kompletně vznikl ve filmových ateliérech na Kudlově ve Zlíně, nyní patří ke zlatému fondu české kinematografie. Nejúspěšnější český film všech dob posbíral řadu cen, od Velké ceny v soutěži hraných filmů v Bruselu na EXPO 1958 přes Cenu francouzských filmových kritiků a Křišťálovou cenu Francouzské filmové akademie až po Cenu československé filmové kritiky.
 

16. Hříšní lidé města pražského

nádraží PlzeňVe vlacích a na nádražích se odehrává také část televizního seriálu Hříšní lidé města pražského z roku 1969. Podle povídek Jiřího Marka ze sbírek Panoptikum starých kriminálních příběhů a Panoptikum hříšných lidí jej natočil režisér Jiří Sequens a je filmovou kronikou Prahy a dalších míst ze 60. let. Scény z vlaku se objevily například v epizodě Malý a velký vrah a určitě poznáte například tehdejší nádraží v Plzni.
 

17. Dynastie Nováků

železničářiKdyž se v roce 1982 v televizi promítal seriál Dynastie Nováků, lámal rekordy sledovanosti: podle průzkumů jej sledovalo až 85 % všech diváků. Příběhy železničářské rodiny se spoustou populárních herců (Radoslav Brzobohatý, Josef Kemr, Jaromír Hanzlík, Hana Maciuchová, Kateřina Macháčková, Taťjana Medvecká, Oldřich Kaiser) se natáčely na několika pražských nádražích, například v dopravní kanceláři na Smíchovském nádraží, v Libni, v Bubenči a také na Hlavním nádraží. Modelové kolejiště ze seriálu po skončení natáčení putovalo do bývalého Domu dětí na Pražském hradě, dnešního Muzea hraček.
 

18. Vražda v Orient expresu a Vražda v salonním coupé

Do vlaku se podíváte dokonce i na jevišti: divadelní hra z repertoáru Žižkovského divadla Járy Cimrmana (kde je vedle Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka uveden jako spoluautor Jára Cimrman) se odehrává v kupé vlaku z Istanbulu do Prahy. Nikoli náhodou hra názvem i dějem připomíná detektivní novelu Agathy Christie Vražda v Orient expresu z roku 1934, repliky z této hry se objevují i ve filmu Rozpuštěný a vypuštěný. Během hry inspektor Trachta s žákem a asistentem Hlaváčkem vyšetřují nečekanou smrt továrníka Bierhanzela. Na konci hry se ovšem zdánlivě mrtvý továrník probouzí.
 

19. Pohádkový dědeček

vlakCestujete vlakem s dětmi a ubíhá to pomalu? Vezměte si s sebou knížku Pohádkový dědeček od Eduarda Petišky s krásnými ilustracemi Zdeňka Milera. Příběh o dědečkovi a jeho vnoučkovi Martínkovi se odehrává ve vlaku, když jedou za babičkou do Turnova a dědeček Martínkovi vypráví pohádky o všem, co vidí za okny vlaku. Než se nadějete, budete v Turnově.
 

20. O veselé mašince

vlakLeporelo s obrázky Zdeňka Milera a veršovaným vyprávěním Jana Čarka o veselé mašince a její cestě z nádraží do nádraží, o výpravčích, průvodčích a strojvedoucím, o semaforu a výhybkách, o kolejnicích a železném mostu i o zaslouženém odpočinku po dlouhé cestě je hitem mateřských školek. Tak se rodila láska k vlakům, když jste knížku zatoužili mít doma, jenom pro sebe! Vzpomínáte?
Kdo mě nezná, ať se dívá,
jsem veselá mašinka,
mašinka – lokomotiva;
až můj signál zacinká,
připravte se, přátelé,
k naší cestě veselé.
Šťastnou cestu, šťastnou cestu!
Od hranic k hlavnímu městu
jede, jede vlak,
husopaska, pasáček,
každý mává na vláček,
dokud vidět obláček.
 

21. Trojlístek z Doubravic

„Lesklé koleje se rozbíhají do dálky. Běží mezi poli, hnědými a smutnými v pochmurném březnovém dni. Šedivá oblaka visí nízko nad zemí...“ Tak začíná kniha pro děti Trojlístek z Doubravic. Její autorka, spisovatelka a překladatelka Jaromíra Hüttlová (1893–1964) napsala více než 40 knih pro mládež, často s mírně dobrodružným nebo detektivním dějem. To byl i případ Trojlístku z Doubravic: čtenáři pátrají po tom, kdo jednoho dne vysadil z mezinárodního rychlíku u malého strážního domku uprostřed polí malou holčičku.
 

22. Proč?

Ve stísněném prostředí skutečného železničního vagónu natočil v roce 1987 režisér Karel Smyczek podle scénáře Radka Johna drsný film Proč? podle skutečného případu. O dva roky dřív se skupina fanoušků a vlajkonošů pražské Sparty vydala vlakem na ligový zápas do Banské Bystrice. Jejich chování se vymklo kontrole, takže cestou nejenže zdemolovali vlak a ohrožovali spolucestující, ale dokonce se pokusili protestující průvodčí vyhodit z okna. Z dnešního pohledu měl film skvělé obsazení, v rolích chuligánů se objevila řada později známých a úspěšných herců jako Jiří Langmajer, Martin Dejdar a Jan Potměšil, i budoucí režiséři Igor Chaun a Petr Vachler. Film má styl dokumentu: jde o sled retrospektivních výjevů, kombinovaný se záběry ze skutečných zápasů a scénami ze soudního jednání s hlavními pachateli.
7 věcí, které nevíte o… skrytých železničních skvostech

7 věcí, které nevíte o… skrytých železničních skvostech

Vlakem nemusíte jezdit jen do práce a do školy! Pojďte se s portálem Kudy z nudy vydat na výlety po tratích, které se od těch běžných něčím liší. Čím? Jsou krásnější, provází je barvité příběhy, mají neobvyklá jména a někde na trati se také často skrývají místa, která rozhodně stojí za návštěvu. Vydejme se tedy společně objevit kouzlo lokálních tratí a dávno zapomenutých časů na českých železnicích.

České značky: České dráhy

České značky: České dráhy

Zajímavé tratě a železniční muzea, nostalgické jízdy s párou nebo akce, kam vás dopraví speciální vlaky patří k osvědčeným tipům portálu Kudy z nudy. Za většinou z nich stojí České dráhy, jedna z největších evropských železničních společností. Pojďte se s námi podívat na to, jak vznikla, na pár významných okamžiků její více než stoleté historie a také na nejrůznější místa, která stojí za vidění a často i zevrubné prozkoumání.

Království železnic v Praze na Smíchově – největší modelová železnice v ČR

Království železnic v Praze na Smíchově – největší modelová železnice v ČR

Přijďte se podívat na úžasný malý svět Království železnic! Uvidíte stovky metrů kolejí, desítky modelů vlaků, modely aut, které si dávají přednost na křižovatkách, modely významných staveb a míst České republiky a zažijete unikátní atmosféru střídání dne a noci. Součástí je i obří Model Prahy.

Moravskoslezský kraj: industriální dědictví, tradiční řemesla a Technotrasa

Moravskoslezský kraj: industriální dědictví, tradiční řemesla a Technotrasa

Řada míst Moravskoslezského kraje připomíná technickou zručnost a řemeslnou minulost severní Moravy a Slezska. S portálem Kudy z nudy se podíváte jak do technických památek, kde se interaktivní formou představují tradiční řemesla, tak do míst, která průmyslem stále žijí.

Příběh českého Edisona – Františka Křižíka

Příběh českého Edisona – Františka Křižíka

Plánici, městečko v malebném Pošumaví, znají zejména ti, kteří jezdí na dovolenou k blízkému rybníku Hnačov a milovníci technických památek. Právě tady se narodil proslulý elektrotechnik a vynálezce František Křižík (8. července 1847, Plánice – 22. ledna 1941, Stádlec u Tábora). Vynalezl obloukovou lampu se samočinnou regulací, světelnou fontánu, zdokonalil elektrické tramvaje a další zařízení.

Motorový železniční vůz Slovenská strela v Kopřivnici

Motorový železniční vůz Slovenská strela v Kopřivnici

Legendární vlak, technická národní kulturní památka Slovenská strela, prošel velkou revitalizací! Najdete jej v železničním depozitáři v areálu Tatry. V letech 1936 až 1939 jezdila na trati mezi Bratislavou a Prahou, ve své době představovala světovou špičku jak po stránce designu, tak techniky.

Ozubnicová železnice Tanvald-Desná-Kořenov-Harrachov-Szklarska Poręba

Ozubnicová železnice Tanvald-Desná-Kořenov-Harrachov-Szklarska Poręba

Jediná ozubnicová železnice České republiky představuje jedinečnou kulturní a technickou památku. Jizerskohorsko-krkonošská železniční trať je nejstrmější a jediná normálně rozchodná ozubnicová železnice v České republice. Pomocí ozubnice Abtova systému vlak vyšplhá na pouhých 7 km o 235 metrů výše.

Výtopna Kořenov

Výtopna Kořenov

Kořenovská výtopna byla vybudována v roce 1903 jako součást technického zázemí ozubnicové železniční tratě z Tanvaldu do Kořenova a dále do Hirschbergu v Dolním Slezsku (dnes Jelenia Góra).

Věda a historie není nuda: od Negrelliho viaduktu k nové Masaryčce aneb staré i nové železniční skvosty

Věda a historie není nuda: od Negrelliho viaduktu k nové Masaryčce aneb staré i nové železniční skvosty

Když se začne mluvit o železnici, zjistíte, že věda a historie skutečně není žádná nuda. Historické skvosty se zvolna mění v moderní objekty, a přitom neztrácí nic ze svého starosvětského půvabu. Pojďte se s několika z nich seznámit zblízka a podívat se, jakými proměnami v posledních letech prošly, případně jaké změny je čekají v nejbližší době.

Železniční muzeum Zubrnice

Železniční muzeum Zubrnice

Navštivte v Zubrnici expozici o historii a současnosti trati Velké Březno – Verneřice – Úštěk. Nachází se v bývalém skladišti zboží a k vidění jsou zde staré fotografie, dokumenty, různé "železniční" drobnosti, modelová železnice – model stanice Levín v měřítku 1:45.

Kalendář 2024: Výlety parními vlaky, zubačkou, či na úzkorozchodných tratí

Kalendář 2024: Výlety parními vlaky, zubačkou, či na úzkorozchodných tratí

Výlet vlakem si samozřejmě můžete naplánovat kdykoliv a kdekoliv, ale zvláštní šťávu vašim plánům dodají zajímavé tratě, parní vlaky a akce, které se často neopakují. Co byste řekli například na projížďku jizerskohorskou Zubačkou, anebo výlety vlaky tažené parní lokomotivou. Podívejte se s portálem Kudy z nudy na to, co je nachystáno po celou sezonu.

Národní technické muzeum Praha – ráj exponátů z oblasti vědy a techniky

Národní technické muzeum Praha – ráj exponátů z oblasti vědy a techniky

Expozice NTM překvapí moderním muzejním pojetí. Svůj prostor tu nacházejí sbírky architektury, stavitelství a sbírka polygrafie. Nechybí stálé expozice Chemie kolem nás, Měření času, hutnictví, Interkamera a Technika hrou, expozice televizního studia nebo expozice kontaktních čoček.

Železnice Nové Údolí – Haidmühle na Šumavě – nejkratší mezinárodní železnice na světě

Železnice Nové Údolí – Haidmühle na Šumavě – nejkratší mezinárodní železnice na světě

Nové Údolí na Šumavě je jedním z nejkrásnějších míst v České republice. Leží na státní hranici s Německem, kde bývala rušná pohraniční osada, ze které se však do dnešních dnů zachovala jedna chalupa, bývalý celní úřad pro pěší a malé romantické nádraží.

Ubytování ve vagonu na stanici Kovářská – glamping na krušnohorském nádraží

Ubytování ve vagonu na stanici Kovářská – glamping na krušnohorském nádraží

Dva zrekonstruované služební vagony nabízí pohodlné ubytování na vedlejší koleji nádraží Kovářská v Krušných horách. Užijte si nádražní romantiku v nadmořské výšce 850 metrů a přispějte tím na rekonstrukci opuštěné stanice Kovářská.

Hlavní nádraží v Praze – největší pražská secesní památka

Hlavní nádraží v Praze – největší pražská secesní památka

Hlavní nádraží v Praze je vůbec největší osobní nádraží v České republice. Zdaleka však není nádražím nejstarším. Jeho historie se začala psát roku 1869 a do dnešní podoby bylo přestavěno podle návrhu architekta Josefa Fanty.

Expozice sdělovací a zabezpečovací techniky – největší a nejstarší muzeum svého druhu v České republice

Expozice sdělovací a zabezpečovací techniky – největší a nejstarší muzeum svého druhu v České republice

Expozice Českých drah představuje sbírku zařízení sdělovací a zabezpečovací techniky z počátků železnice až do konce 20. století.

Pražský motoráček – historickým motoráčkem pražským semmeringem

Pražský motoráček – historickým motoráčkem pražským semmeringem

Pražský motoráček jezdí celoročně každou sobotu, neděli a ve státní svátky po tzv. Pražském semmeringu, po trati číslo 122 ze stanice Praha hlavní nádraží do stanice Praha-Zličín a zpět.

Vagonářské muzeum Studénka – největší a nejstarší muzeum svého druhu v České republice

Vagonářské muzeum Studénka – největší a nejstarší muzeum svého druhu v České republice

Muzeum se nachází ve Studénce již od roku 1956 a sídlí ve věžovité části místního zámku. Návštěvníci si mohou prohlédnout nejrůznější exponáty související s rozšiřováním železnic na území České republiky a zajímavou expozici o historii místní továrny na vagóny, včetně zmenšených kopií vagónů a lokomotiv.

Trať Tanvald – Harrachov – jediná ozubnicová trať v České republice

Trať Tanvald – Harrachov – jediná ozubnicová trať v České republice

Naše jediná ozubnicová trať spojuje Tanvald s Harrachovem. Celkem měří 12 km a největší stoupání činí 58%. Dnes je v provozu 12 kilometrů trati z Tanvaldu do Harrachova, které se mezi lidmi říká kořenovská Zubačka nebo také Polubenka.

21 českých NEJ: nejstarší, nejhlubší, nejvyšší…

21 českých NEJ: nejstarší, nejhlubší, nejvyšší…

Jako zkušení výletníci a návštěvníci portálu Kudy z nudy toho o Česku určitě víte spoustu, ale co když se vás zeptáme na nejrůznější česká nej? Otázky na nejvyšší českou horu, nejjižnější nebo nejsevernější obec samozřejmě vynecháme, to by bylo moc jednoduché. Víte ale, ve kterém městě mají nejužší uličku, kde stojí největší dřevěný kůň anebo která radnice má nejvyšší věž? Pojďte otestovat své znalosti!

Museum trati a Ostře sledovaných vlaků v Loděnici u Berouna

Museum trati a Ostře sledovaných vlaků v Loděnici u Berouna

Parta nadšenců se pustila do rekonstrukce prostor místního vlakového nádraží, aby v nich při příležitosti 120. výročí zahájení provozu na trati Praha – Rudná – Beroun vzniklo Museum trati a Ostře sledovaných vlaků.

Zážitkové vlaky ve Výtopně Zlíchov

Zážitkové vlaky ve Výtopně Zlíchov

Společnost Zababa nabízí vypravení zvláštního vlaku na objednávku s parní nebo motorovou lokomotivou, barovým vozem a se soupravou historických železničních vozů. Zážitkový vlak udělá váš firemní večírek nebo narozeninovou oslavu nezapomenutelnou.

Parní motorový vůz Komarek – jediný vůz tohoto typu, který se dochoval dodnes

Parní motorový vůz Komarek – jediný vůz tohoto typu, který se dochoval dodnes

Parní motorový vůz M 124.001 Komarek byl vyroben v roce 1903 v Ringhofferově vagonce na Smíchově. Jedná se o jeden z nejvzácnějších exponátů železniční sbírky NTM, který spojuje v jednom vozidle lokomotivu a osobní vagon, a jako jediný vůz tohoto typu z našich tratí se dochoval dodnes. Jeho význam překračuje hranice České republiky. Vůz Komarek byl po náročné rekonstrukci v roce 2016 zprovozněn.

Koněspřežní železnice České Budějovice – Linec

Koněspřežní železnice České Budějovice – Linec

Již odedávna se pro dopravu soli z horního Rakouska do Čech používala cesta z Lince do Českých Budějovic a dále do Prahy. Její délka je 120 km a provoz trati byl zahájen v roce 1832, kdy nákladní i osobní vozy tahalo spřežení se dvěma koňmi.

Ramzová – nejvýše položená vlaková stanice v Jeseníkách

Ramzová – nejvýše položená vlaková stanice v Jeseníkách

Nejvýše položená vlaková stanice v Jeseníkách se nachází a Ramzovském sedle. Nádraží v Ramzové leží ve výšce 760 m n. m. a bývala nejvýše položenou rychlíkovou stanicí u nás, rychlíky zde však již nestaví.

Železniční expozice Moldavské dráhy v Krušných horách

Železniční expozice Moldavské dráhy v Krušných horách

Nadšenci z Klubu přátel Krušnohorské železnice zbudovali expozici v budově nádraží Osek – město, která je součástí unikátní trati Most – Moldava.

Další aktuality

50 tipů na zajímavé akce na státní svátek 8. května

Na státní svátek 8. května se můžete vypravit na mimořádné prohlídky, prohlédnout si zpřístupněné památky anebo nahlédnout do historie při speciálních akcích. V tento den si v České republice připomínáme konec 2. světové války, za který se z pohledu historických pramenů považuje kapitulace německých vojsk, vstoupivší v platnost 8. května, ve 23:01 hodin středoevropského času.
Zážitky

Tipy proti nudě... aneb nejlepší tipy na víkendové akce pro děti

Kudy z nudy přináší tipy na zajímavý program pro rodiny s dětmi na víkend (27.4. – 28.4.) v Praze a jejím okolí, Čechách, Moravě i Slezsku. Vyberte si rodinné programy, zábavu a zážitky pro malé i velké, holky i kluky, zajímavé akce a výpravy na místa, kde se děti rozhodně nebudou nudit: Festival ABC – zábava pro všechny děti od 2 do 99 let, ČEZ RunTour Kopřivnice 2024 , Zahájení sezony v Centru řemesel a zahrad Botanicus v Ostré, Zahájení sezony Muzea ČD v Lužné u Rakovníka, Čarodějnické pohádky na zámku Úsov. Naplánujte s námi výlety za kulturou, do zoo, do přírody nebo na zajímavou výstavu a užijte si společný víkend.
Zážitky

50 tipů na víkend z celého Česka

Kudy z nudy přináší aktuální tipy na víkendové zážitky (27.4. – 28.4.). Na jediném místě najdete tipy na akce ze všech krajů a regionů České republiky. U nás si vybere si každý! V nabídce je rodinná zábava, program pro děti, romantika, sport, výlety do přírody, výstavy, koncerty i adrenalinové zážitky: Stavění Máje Všem Pannám Hradeckým, Ratibořické ovčácké slavnosti 2024, Kytara v Českém ráji – hudební festival, Cyklobusy v Jizerkách 2024, ČEZ RunTour Kopřivnice 2024 . Vyberte si zajímavé akce a naplánujte s námi program na víkend!
Zážitky

Seznamte se: Maxipes Fík, Čtyřlístek a další oblíbení hrdinové z dětství

Vraťte se na portálu Kudy z nudy se svými oblíbenými hrdiny do báječných časů dětství. Nemějte obavy, že byste je nepoznali: na papíře v časopisech, ve filmech, na divadelních jevištích i v televizi s námi žijí už pěknou řádku let. A na rozdíl od nás pořád vypadají skvěle a stejně jako dřív.
Zážitky

100 tipů, jak si užít první máj 2024

1. květen je sice Svátek práce, ale také příležitostí připomenout si slova Karla Hynka Máchy o hrdličce, jejíž hlas vyzývá k lásce. Zapomeňte na prvomájové průvody a užijte si jarní den pohodově. Užijte si 1. máj na hezké procházce nebo výletě na rozhlednu, hrad, do zoo či botanické zahrady. A nezapomeňte na polibek pod rozkvetlou třešní.
Zážitky

100 tipů, jak si nejlépe užít čarodějnice 2024

Poslední dubnová noc je u nás tradičně spjatá s tzv. pálením čarodějnic. Tento zajímavý zvyk pochází z předkřesťanských dob, kdy se věřilo, že v noci z 30. dubna na 1. května mají zlé síly větší moc než kdy jindy a lidé před nimi musí ochránit nejen sebe, ale i své domácnosti a dobytek.
Zážitky

Seznamte se: 24. dubna má svátek Jiří

Jiří je oblíbené jméno mnoha českých mužů: podle odhadu jich v České republice žije přes 300 tisíc. Význam jména Jiří se odvozuje z řeckého slova géorgos, tedy rolník či pěstitel. Se stejným jménem se setkáváme po celém světě, i když má různé varianty: na Slovensku je to Juraj, v Polsku Jerzy, v Maďarsku György, v němčině Jürgen, v angličtině George a ve španělštině Jorge. Všem Jiřím, Jirkům a Jiříčkům přeje Kudy z nudy 24. dubna vše nejlepší k svátku!
Zážitky

Evropa v Česku: proč máme rádi Slovensko?

Brynzové halušky, jeskyně, Nízké i Vysoké Tatry, Roháče, Jánošík, termální bazény, lázně, víno, Slovenský ráj, Bratislava, husacina ze Slovenského Grobu nebo trdelník: je tolik věcí, které milujeme na Slovensku! Nový seriál o evropských zemích proto nemůže začít nikde jinde než u našich východních sousedů. Pojďte s Kudy z nudy poznat Slovensko!
Zážitky