ÚvodAktuality7 věcí, které nevíte o… skrytých železničních skvostech
Zážitky

7 věcí, které nevíte o… skrytých železničních skvostech

Poslechněte si audio verzi článku
Vlakem nemusíte jezdit jen do práce a do školy! Pojďte se s portálem Kudy z nudy vydat na výlety po tratích, které se od těch běžných něčím liší. Čím? Jsou krásnější, provází je barvité příběhy, mají neobvyklá jména a někde na trati se také často skrývají místa, která rozhodně stojí za návštěvu. Vydejme se tedy společně objevit kouzlo lokálních tratí a dávno zapomenutých časů na českých železnicích.

1. Bechyňka aneb Křižíkova trať z Tábora do Bechyně



U zrodu vůbec první elektrifikované železnice na území někdejšího Rakouska-Uherska stál konstruktér a vynálezce František Křižík, první vlaky se na 24 kilometrů dlouhou trať z Tábora do Bechyně vydaly 21. června 1903. Trať původně měla být mnohem delší, měla vést z Kutné Hory přes Vlašim a Bechyni do Vodňan. Rakouské úřady ji ale zamítly a podařilo se prosadit jen torzo původních plánů. Modernizace trati se chystá v letech 20023–2024 a pro fandy technických památek máme skvělou zprávu: Bechyňka je tak jedinečná, že dle rozhodnutí ministerstva dopravy nebude zahrnuta do koverze české železniční sítě na 25 kV. I po rekonstrukci tak bude zachován stávající systém trakčního napájení stejnosměrným napětím 1,5 kV.
 

2. Švestková dráha a cesta z Litoměřic do Mostu



Trati, která se proplétá mezi vyhaslými sopkami Českého středohoří, dali místní němečtí starousedlíci jméno podle rozsáhlých ovocných sadů: Švestková dráha. Měří 44 kilometrů, vznikla v roce 1898, vede z Litoměřic přes Lovosice do Mostu a po rekonstrukci patří k nejmodernějším u nás. Na začátku třetího tisíciletí ale Švestkové dráze hrozil konec: České dráhy ji opustily v roce 2007, o sedm let později ji stát prodal společnosti AŽD Praha. Ta zavedla pravidelný prázdninový provoz, po několika letech přešla na každodenní režim a navíc zahájila velkou modernizaci. Nízkopodlažní jednotky RegioSprinter mají klimatizaci, Wi-Fi a zásuvky na 230 V, místy jezdí až stokilometrovou rychlostí a navíc se na trati zkouší nové chytré dopravní systémy.
 

3. Zubrnická museální železnice

Českém středohoří se ještě chvilku zdržíme: Zubrnický motoráček, označovaný také jako turistická linka T3, je v provozu od dubna do konce října během víkendů a svátků. Cesta ze střekovského nádraží v Ústí nad Labem přes Velké Březno do Zubrnic trvá přibližně 40 minut a během cesty si užijete řadu zajímavých výhledů. V Zubrnicích zve k prohlídce železniční muzeum s modelovým kolejištěm a dobovou dopravní kanceláří, část expozice je věnovaná filmu Páni kluci, který se na Zubrnické železnici natáčel. Samozřejmě si nesmíte nechat ujít skanzen Zubrnice; od nádraží je to k němu jen kousek.



Trať neměla jednoduchý osud: první vlak po ní projel 18. srpna 1890, ale v roce 1978 se provoz na řadu let zastavil. Koleje z velké části trati byly vytrhány, ale nejmalebnější úsek se naštěstí podařilo zachovat. Sdružení Zubrnická museální železnice se podařilo obnovit provoz na části tratě, v současné době se pilně obnovují další kilometry tratě do Lovečkovic. Na tamním nádraží už dnes můžete navštívit malé muzeum!
 

4. Pošumavská jižní dráha v Novém Údolí



Na břehu Studené Vltavy, v krásné přírodě přímo v srdci národního parku Šumava, se nachází bývalá obec Nové Údolí. Kdysi bývala českou obdobou nedalekého bavorského letoviska Haidmühle; oběma vesnicemi od roku 1910 navíc vedla železnice z Volar do Pasova. Po druhé světové válce tu nezbylo víc než pár chalup, hraniční přechod pro cyklisty a pěší a malé romantické nádraží, na němž končí trať směrem ze Stožce; zbytek železnice na německé straně hranic byl už dávno zrušen. Díky partě nadšenců se podařilo zřídit železniční muzeum a také rekonstruovat 105 metrů dlouhý úsek, který je zřejmě nejkratší mezinárodní železnicí na světě. Trať po mostě překračuje Údolský potok, tvořící státní hranici, a po pár metrech končí v Bavorsku.
 

5. Zubačka, nejstrmější železnice u nás

Jediná ozubnicová železnice v Česku vede z Tanvaldu do Harrachova. Stavěla se v letech 1899–1902 a na několika úsecích sedmikilometrového stoupání z Tanvaldu do Kořenova je dodnes dochovaná dvoupásová Abtova ozubnice. Vlaky tady překonávají výškový rozdíl 235 metrů s maximálním stoupáním až 58 promile, vůbec největším u nás – což je pro vaši představu jen o něco méně, než kdyby se sedm kilometrů kolejí natáhlo od mezistanice lanovky na Růžové hoře až na vrcholek Sněžky. Kdysi tudy mohly supět jen speciálně vyrobené parní ozubnicové lokomotivy, moderní stroje překonávají převýšení už bez pomoci ozubnice.


Jak to vlastně funguje můžete vidět v Muzeu ozubnicové dráhy v Kořenově, kde je vystavený kousek kolejí i s ozubnicí, tedy zubatou kolejí uprostřed kolejového pásu. Do ní se „zakusuje“ ozubnicový věnec, umístěný uprostřed osy hnacího dvojkolí lokomotivy. K muzeu patří i malá důlní železnice o rozchodu 450 milimetrů v parčíku vedle stanice a také kamenná výtopna, kde kdysi lokomotivy ze Zubačky procházely údržbou a potřebnými opravami. V lednu 1987 se její střecha prolomila pod záplavami sněhu a opravit se ji podařilo teprve před pár lety.
 

6. Železniční kuriozita: peážní trať u zaniklé obce Fukov



Kdysi převážně německá obec Fukov / Fugau byla zbořena roku 1960. Dnes ji připomíná jen hřbitov, boží muka a secesní vodárna. Z našeho území se sem dostanete jedině pěšky nebo na kole, a to nejlépe ze Šluknova: bývalý Fukov totiž leží v pitoreskním výběžku na našich severních hranicích, zasahujícím poměrně hluboko do Německa. Železniční kuriozitou jsou nejseverněji položené koleje na území naší republiky, které však nepatří žádné z našich tratí. Jedná se o kilometrový úsek peážní trati Dresden–Zittau. V peážní dopravě, vedené mezi dvěma místy na území jednoho státu přes území druhého státu je charakteristické například to, že se vlaky na státních hranicích nemusejí odbavovat běžným způsobem, ale v peážním úseku je například zakázáno nastupovat a vystupovat. Ve Fukově proto vlaky nezastavovaly ani v době, kdy obec ještě existovala.
 

7. Doupovská dráha



Krásné královské město Kadaň, průmyslové a těžební území u Prunéřova, řeka Ohře, Nechranická přehrada, Krásný Dvůr se zámkem a překrásným anglickým parkem: to všechno nabízí cestování po Doupovské dráze. Malebná lokálka vznikala postupně v několika etapách v letech 1881–1893 a dnes jezdí od dubna do konce října během víkendů a svátků z Kadaně do Podbořan. Z Vilémova můžete pokračovat do Kadaňského Rohozce, vesnice na úpatí Doupovských hor. Do roku 1954 vlaky pokračovaly ještě dalších deset kilometrů do Doupova, ale dnes tu koleje končí a dál už zřejmě nikdy nepovedou: kousek za vesnicí totiž začíná vojenský újezd Hradiště.
Elinka – nostalgické jízdy historickým vláčkem Památky

Elinka – nostalgické jízdy historickým vláčkem

Železniční trať Tábor-Bechyně je nejstarší meziměstskou elektrickou dráhou nejen u nás, ale i ve střední Evropě. Provoz zahájila 21. června roku 1903 a jezdí dodnes.

Pošumavská jižní dráha Nové údolí Zážitky

Pošumavská jižní dráha Nové údolí

Na břehu Studené Vltavy, v krásné přírodě přímo v srdci Národního parku Šumava, se nachází bývalá obec Nové Údolí. Chloubou tohoto místa je nejkratší mezinárodní železnice na světě překračující hranici právě v Novém Údolí.

Ozubnicová železnice Tanvald-Desná-Kořenov-Harrachov-Szklarska Poręba Zážitky

Ozubnicová železnice Tanvald-Desná-Kořenov-Harrachov-Szklarska Poręba

Jediná ozubnicová železnice České republiky představuje jedinečnou kulturní a technickou památku. Jizerskohorsko-krkonošská železniční trať je nejstrmější a jediná normálně rozchodná ozubnicová železnice v České republice. Pomocí ozubnice Abtova systému vlak vyšplhá na pouhých 7 km o 235 metrů výše.

Doupovská dráha z Kadaně do Podbořan Památky

Doupovská dráha z Kadaně do Podbořan

Doupovská dráha je zhruba třicetikilometrová lokálka vinoucí se podél Nechranické přehrady, Pětipeskou pánví s výhledy na panoramata Doupovských hor. Malebná lokálka vás dopraví v sezóně z Kadaně do Podbořan.

Železniční muzeum Zubrnice Kultura

Železniční muzeum Zubrnice

Navštivte v Zubrnici expozici o historii a současnosti trati Velké Březno – Verneřice – Úštěk. Nachází se v bývalém skladišti zboží a k vidění jsou zde staré fotografie, dokumenty, různé "železniční" drobnosti, modelová železnice – model stanice Levín v měřítku 1:45.

Švestková dráha – malebná lokálka v Českém středohoří Zážitky

Švestková dráha – malebná lokálka v Českém středohoří

Švestková dráha je malebná lokálka v severních Čechách spojující Litoměřice horní nádraží, Lovosice a Most. Její historie sahá do roku 1898, kdy vyjel na trať první vlak. Dráha je v provozu denně v rámci linky U10.

Železnice Nové Údolí – Haidmühle na Šumavě – nejkratší mezinárodní železnice na světě

Železnice Nové Údolí – Haidmühle na Šumavě – nejkratší mezinárodní železnice na světě

Nové Údolí na Šumavě je jedním z nejkrásnějších míst v České republice. Leží na státní hranici s Německem, kde bývala rušná pohraniční osada, ze které se však do dnešních dnů zachovala jedna chalupa, bývalý celní úřad pro pěší a malé romantické nádraží.

Trať Tanvald – Harrachov – jediná ozubnicová trať v České republice

Trať Tanvald – Harrachov – jediná ozubnicová trať v České republice

Naše jediná ozubnicová trať spojuje Tanvald s Harrachovem. Celkem měří 12 km a největší stoupání činí 58 ‰. Dnes je v provozu 12 kilometrů trati z Tanvaldu do Harrachova, které se mezi lidmi říká kořenovská Zubačka nebo také Polubenka.

Trať Tábor – Bechyně – první elektrická železniční trať v České republice

Trať Tábor – Bechyně – první elektrická železniční trať v České republice

Dosud funkční trať je provozována od roku 1903 mezi Táborem a Bechyní v délce 24 km. Bechyňská železnice je dílem známého elektrotechnika a vynálezce Františka Křižíka. Železniční vagóny byly již v té době osvětlené, vytápěné, vybavené přenosnými telefony a bleskosvody na střechách.

Most v Zářečí Památky

Most v Zářečí

Poté, co starý most v Zářečí, místní části Bechyně, dosloužil, byl v roce 2004 postaven most nový s obloukovou konstrukci, předpjatou monolitickou deskou mostovky, ocelovými oblouky a síťovým uspořádáním závěsů.

Další aktuality

Tipy proti nudě... aneb nejlepší tipy na víkendové akce pro děti

Kudy z nudy přináší tipy na zajímavý program pro rodiny s dětmi na víkend (11.5. – 12.5.) v Praze a jejím okolí, Čechách, Moravě i Slezsku. Vyberte si rodinné programy, zábavu a zážitky pro malé i velké, holky i kluky, zajímavé akce a výpravy na místa, kde se děti rozhodně nebudou nudit: Den koní na Edenu 2024, (H)Radovánky na hradu Malenovice 2024, O Pohár hraběte Chotka – závod autoveteránů na zámku Velké Březno, Roštejnský hodokvas, Parní víkend v železničním muzeu v Lužné. Naplánujte s námi výlety za kulturou, do zoo, do přírody nebo na zajímavou výstavu a užijte si společný víkend.
Zážitky

50 tipů na víkend z celého Česka

Kudy z nudy přináší aktuální tipy na víkendové zážitky (11.5. – 12.5.). Na jediném místě najdete tipy na akce ze všech krajů a regionů České republiky. U nás si vybere si každý! V nabídce je rodinná zábava, program pro děti, romantika, sport, výlety do přírody, výstavy, koncerty i adrenalinové zážitky: Plzeňský Majáles 2024, Bohemia Apetit Fest, 50. ročník pochodu Přes tři hrady, Za přerovským zubrem – dálkový pochod a cyklojízda, Z kopca do kopca – otevřené sklepy Vrbice 2024. Vyberte si zajímavé akce a naplánujte s námi program na víkend!
Zážitky

Čtrnáct krajů & čtrnáct tipů: přehlídka velkých letních festivalů 2024, na kterých nesmíte chybět

Léto 2024 je plné velkých letních festivalů s jedinečnou atmosférou. Procestujte s portálem Kudy z nudy Česko kraj po kraji a poznamenejte si do kalendářů termíny skvělých letních akcí. V Praze běží celé léto Prague Open Air, Plzeň patří Létu v Prazdroji, Karlovarský kraj je plný filmu a Vysočina folku. Stálicemi jsou Mezinárodní hudební festival v Českém Krumlově, Vizovické Trnkobraní či Colours of Ostrava. Brno bude plné zábavy, během které si užijete i festival ohňostrojů.
Zážitky

50 tipů na zajímavé akce na státní svátek 8. května

Na státní svátek 8. května se můžete vypravit na mimořádné prohlídky, prohlédnout si zpřístupněné památky anebo nahlédnout do historie při speciálních akcích. V tento den si v České republice připomínáme konec 2. světové války, za který se z pohledu historických pramenů považuje kapitulace německých vojsk, vstoupivší v platnost 8. května, ve 23:01 hodin středoevropského času.
Zážitky

Výletní plavby na řekách a přehradách: 20 tipů, kam vyrazit na palubu lodi

Plavba na výletní lodi je vždy vítaným zpestřením každého výletu. Někdy je výletem samotná cesta, někdy vás loď může přiblížit vašemu cíli. Nechejte se inspirovat našimi tipy na plavby po přehradách, řekách a kanálech! Příjemnou plavbu vám přeje Kudy z nudy.
Zážitky

Pojďte s námi do pohádky: prohlídky hradů, zámků a pohádková místa, která budou děti bavit

Temná vůně středověku, odhodlaní muži v těžké zbroji, nebezpečí a odvaha. Anebo klečící rytíř, který vyznává lásku útlé a sličné obyvatelce královského dvora? České zámky a hrady vám nabídnou oboje. Vrátit se do historie anebo nechat své děti prožít pohádkový den nemusí zabrat víc než jedno odpoledne. Kam vyrazit do pohádky vám poradí Kudy z nudy.
Zážitky

Poznejte tajemství Třetí říše na našem území

Hrůzostrašná tajemství Třetí říše dokáží rozjitřit emoce i po mnoha letech od konce druhé světové války. I když si každoročně připomínáme utrpení Židů v koncentračních táborech anebo vyhlazení Lidic, Ležáků, Ploštiny a dalších obcí na našem území, o další činnosti nacistů v Protektorátu Čechy a Morava či zabraném území Sudet se nemluví. Věděli byste například, kde se nacházely elitní nacistické školy nebo na jakém místě se v Čechách uskutečňoval program Lebensborn? Mnoho záhad obestírá také činnost tajných podzemních továren či pobyt SS na hradech a zámcích. Kudy z nudy vám dnes nabídne právě tipy na výlet za touto černou kapitolou našich dějin.
Zážitky

100 tipů, jak si užít den dětí 2024

Připravte svým dětem na jejich svátek nevšední zážitky v podobě zvláštních prohlídek hradů a zámků, speciálních představení a programů a dalších zážitků. Vybírat můžete z řady zajímavých akcí, další tipy naleznete na Kudy z nudy v kalendáři akcí. Den dětí se nebude slavit jen 1. června!
Zážitky