ÚvodAktuality#světovéČesko a úzkokolejka z Třemešné do Osoblahy: úzká, krásná a milovaná
Zážitky

#světovéČesko a úzkokolejka z Třemešné do Osoblahy: úzká, krásná a milovaná

  • 7. dubna 2021
Vydejte se na výlet do krajiny Osoblažska, kde na milovníky technických památek čeká skutečný poklad: nezvykle klikatá Osoblažka aneb úzkorozchodná železnice z Třemešné do Osoblahy. Užijete si projížďku vlakem po staré, krásné a bezkonkurenčně nejklikatější úzkorozchodné dráze v Česku. Vzorné pasažéry tu dokonce občas nechají přiložit pod kotel parních vlaků nebo si zahoukat na píšťalu!
Nostalgická krása starých úzkokolejek: klikatá úzkorozchodná železnice z Třemešné do Osoblahy a rumunská železnice Vișeu de Sus, poslední karpatská lesní železnice
úzkorozchodná železnice Třemešná - Osoblaha
Vișeu de Sus Rumunsko
Osoblažsko, krajinu v podhůří Jeseníků přezdívanou Slezská Haná, zle pošramotila druhá světová válka. Centrum regionu, historické město Osoblaha, kde ještě na přelomu 19. a 20. století žilo přes pět tisíc obyvatel, bylo na konci války téměř kompletně srovnáno se zemí. Osoblaha tehdy nepřišla jen o titul města, ale také o většinu obyvatel; ti německy mluvící odešli hned po válce, nových přišlo málo. V dnešní době se ovšem Osoblažský výběžek znovu probouzí a láká návštěvníky například na výlet po unikátní úzkorozchodné trati.
 

Osoblažka, nejklikatější železnice u nás

V 19. století Osoblažsko leželo na periferii Rakouska-Uherska, a tak se o železnici rozhodovalo jinde. Novou trať z Albrechtic (dnešní Město Albrechtice) přes Osoblahu a dnešní česko-polské hranice do obce Raclawice Slaskie vláda schválila teprve v roce 1893, stavět se začalo na jaře 1898. Plány se ale nakonec hodně změnily: místo v Albrechticích Osoblažka odbočuje z hlavní trati v Třemešné, místo Raclawic skončila už v Osoblaze.

Zvlášť těžce ale místní nesli to, že trať s normálním rozchodem nahradila úzkokolejka. Důvod? Železnice s úzkým rozchodem 760 mm se dokázala lépe přizpůsobit terénu a náklady na stavbu byly o třetinu nižší než u běžného rozchodu. V tom je Osoblažka skutečně jedinečná: na dvaceti kilometrech se nachází celkem 102 oblouků, a jde tak o nejklikatější trať v Česku. Navíc mezi Třemešnou ve Slezsku a Liptaní vlaky dodnes projíždějí nejostřejším obloukem našich železnic o poloměru pouhých 75 metrů. Soupravy tu musí jezdit téměř krokem, ale to vůbec nevadí: Osoblažská úzkokolejka zkrátka nikam nespěchá a možná i čas tu plyne pomaleji než jinde.
 

Letní parní vlaky, akce a Technotrasa

Na rozdíl od Osoblahy druhá světová válka trať nijak výrazně nepoškodila, v roce 1958 po ní začaly jezdit nové motorové lokomotivy a později i nové osobní vozy. V roce 1960 se Osoblažka rozloučila s původním vozovým parkem i s parním provozem. Parní lokomotivy se ale časem na trať vrátily a dnes především v letní sezóně oživují turistický ruch. Parními vlaky se můžete svézt také při zahájení turistické sezony a při nejrůznějších akcích, které se na železnici a v okolních obcích konají. Jediná trať svého druhu v Českém Slezsku je rovněž oblíbenou zastávkou Technotrasy, virtuální trasy propojující významné industriální památky na severní Moravě a ve Slezsku.
 

Po úzkokolejce od stanice ke stanici

Kolik stanic vlastně úzkokolejka spojuje? Počítejte s námi: z nádraží v Třemešné trať začíná klesáním až 26‰ k mostu přes silnici Krnov–Jindřichov a potok Mušlov. Dále trať stoupá nejstrmějším stoupáním na trati, 27‰, a dál až téměř do cílové Osoblahy jede z kopce. Kousek za vrcholkem stoupání z Třemešné vlak projíždí již zmíněným obloukem s poloměrem pouhých 75 metrů; možná to místo poznáte sami, rychlost je tu snížená na 20 kilometrů za hodinu. Jen pár desítek metrů od trati také leží Liptaňský bludný balvan, směrem na sever se můžete vypravit k rozhledně na vrchu Strážnice.

Za Liptaní s krásným cihlovým kostelem Nanebevzetí Panny Marie úzkokolejka míří ke stanicím Dívčí Hrad a Horní Povelice; zejména ta první leží dost daleko od stejnojmenné obce. Následuje Amalín a pak Slezské Rudoltice s nádražím, které vypadá jako z dob první republiky. Rekonstruovanou zastávku dostala úzkokolejka jako originální dárek k oslavám 120. narozenin v roce 2018. Přibližně kilometr od nádraží se nachází zámek Slezské Rudoltice, kdysi přezdívaný Slezské Versailles. Údolím potoka Lužná pak vlak pokračuje do zastávky Koberno a pak romantickým lesnatým úsekem říčky Osoblahy kolem Dubského mlýna a zříceniny hradu Fulštejna míří do Bohušova. Za ním pak trať v dalších obloucích vyjede z údolí a po netypicky rovném úseku se vydá k cíli na okraji Osoblahy, přímo u česko-polské hranice.
 

Úzkokolejkou Vișeu de Sus do rumunských lesů

  • Úzkokolejné lesní železnice byly před sto lety běžným koloritem evropských hor. Svážely vytěžené dřevo k hlavním tratím, staré průvodce je výletníkům doporučovaly pro zkrácení dlouhých výstupů nebo sestupů. Většina tratí už dávno dosloužila, výjimkou je rumunská železnice Vișeu de Sus, poslední karpatská lesní železnice.
  • Trať začíná ve městečku Vișeu de Sus v nadmořské výšce 500 metrů a šplhá údolím řeky Vasserul do pohoří Maramureš. Koleje končí v nadmořské výšce kolem 950 metrů, v místech, kudy nevede žádná jiná cesta a kde není možný jiný způsob dopravy než po železnici.
  • Železnice se často nazývá jednoduše Mocăniţa, což je ovšem obecný rumunský výraz pro lesní úzkokolejku. Základem je patrně slovo mocan / pastevec, horal, přípona -ita vyjadřuje zdrobnělinu a láskyplný vztah.
  • Lesní železnice s rozchodem 760 mm se začala budovat v roce 1932, hlavní úsek měřil 40 kilometrů. Tak jako jinde i tady na hlavní trať navazovaly kratší odbočky do bočních údolí, které se vždy po ukončení těžby rozmontovaly a přenesly na jiné místo.
  • Lesní železnice Vișeu de Sus je výjimečná v tom, že po ní kromě nákladních vlaků a spojů svážejících dělníky do práce jezdí i turistické vláčky, zpravidla tažené parní lokomotivou; v provozu jsou od března do října. Kuriozitou jsou drezíny, které vypadají jako osobní auta, ovšem s podvozkem, upraveným pro železniční provoz; pomocí speciálního zvedáku se mohou otáčet podle zvoleného směru.
  • Železnici Vișeu de Sus občas trápí povodně, nepočítejte ani s tím, že si ji projedete celou: výletní vlaky obvykle končí přibližně v polovině tratě (21,6 km) ve stanici Paltin s možností občerstvení. Od roku 2000 úzkokolejku provozuje švýcarská nezisková organizace Hilfe für die Wassertalbahn.
Osoblaha

Osoblaha

Osoblahu, která leží v Osoblažském výběžku téměř na hranicích s Polskem, známe jako cílovou zastávku úzkokolejky, začínající v Třemešné ve Slezsku. Leckdo se ale projde pouze po nádraží a hned se vrací zpátečním vlakem – a to je rozhodně škoda.

Úzkorozchodná železnice Třemešná – Osoblaha Zážitky

Úzkorozchodná železnice Třemešná – Osoblaha

Na Osoblažsku v podhůří Jeseníků se nachází unikátní úzkorozchodná dráha, která je jediná svého druhu v Českém Slezsku. Trať vede z Třemešné ve Slezsku (napojení na normálněrozchodnou trať z Krnova do Jeseníku) přes Slezské Rudoltice do Osoblahy.

Slezské Rudoltice

Slezské Rudoltice

Slezské Rudoltice objevíte v Osloblažském výběžku téměř na hranicích s Polskem. Poznáte je například při výletu vlakem po úzkokolejce z Třemešné do Osoblahy, vypravit se můžete i na rudoltický barokní zámek, který býval jedním z kulturních center Slezska.

Technotrasa – stezka technických atraktivit Moravskoslezského kraje Památky

Technotrasa – stezka technických atraktivit Moravskoslezského kraje

Technotrasa je virtuální neznačenou trasou spojující industriální atraktivity Moravskoslezského kraje, zahrnující nejen památky průmyslové revoluce, ale také vojenské nebo zemědělské objekty.

#světovéČesko a čtyřikrát Versailles: ve Francii, ve Slezsku, v Čechách i na Moravě Památky

#světovéČesko a čtyřikrát Versailles: ve Francii, ve Slezsku, v Čechách i na Moravě

Zámek v městečku Versailles nedaleko Paříže byl sídlem francouzských králů a určoval styl: inspirovaly se jím paláce v Petrodvorcích u Sankt Petěrburgu, vídeňský Schönbrunn a dokonce i několik zámků v Česku. Vyberte si: nabízíme Versailles v Čechách, ve Slezsku nebo na Moravě.

Další aktuality

Kam na golf a wellness v ČR? Spojte hraní golfu s relaxem ve wellnes!

Ideální pobyty pro milovníky golfu a wellness! Využijte pěkné počasí a vydejte se na golfové hřiště. Pokud jste začátečníci, můžete využít služeb trenérů, kteří vás naučí se základy této hry gentlemanů. Máte-li své začátečnické dny dávno za sebou, vezměte hole a užijte si sport a pobyt na čerstvém vzduchu.
Letní sporty, Moravskoslezský kraj

Hrad Sovinec láká o víkendu a ve státní svátek na středověký program

Ve dnech 4. až 5. května a 8. května 2024 se na hradě Sovinci uskuteční historický program s názvem Dobývání hradu Sovince aneb Kmotra smrt, díky němuž nahlédnete do vojenské historie a bojového umění středověku. Hradem se rozezní zbraně při jedinečných soubojích na sekery, palcáty i meče.
Zážitky, Moravskoslezský kraj

Jak poznat Ostravu za jeden den

Rádi byste navštívili Ostravu, ale tlačí vás čas? Poradíme vám, která místa můžete poznat během jediného dne. Hlavním magnetem Ostravy jsou technické památky, ale i kromě nich má město co nabídnout a nudit se tu rozhodně nebudete.
Zážitky, Moravskoslezský kraj

Kam na golf v Moravskoslezském kraji? Vyzkoušejte největší golfovou destinaci v Česku!

Zahrajte si golf v nejvýchodnější části Moravy! V regionu, kde má golf skutečné dlouhou tradici. Některá hřiště patří dokonce k nejstarším golfovým hřištím u nás! Už jste viděli golfové hřiště, na kterém by stála rozhledna v podobě těžební věže? Právě takové najdete v Karviné-Lipinách. Zahrajte si v zelené oáze uprostřed industriální krajiny! Navíc si v Čeladné a Ostravici si užijete 55 Holes – největší golfovou destinaci ve střední a východní Evropě.
Letní sporty, Moravskoslezský kraj

Beskydská pivní stezka zahajuje turistickou sezonu 2024

V sobotu 27. dubna vstupuje již do sedmé sezony Beskydská pivní stezka. Trasy pro pěší i cyklisty se zastávkami spojenými s pivní kulturou mají už 700 kilometrů. Podívejte se s portálem Kudy z nudy, kam můžete vyrazit.
Gurmánská turistika, Moravskoslezský kraj

Kempování v Česku: 10 tipů, kam do kempu v Moravskoslezském kraji

Plánujete dovolenou v Beskydech, Jeseníkách, na Těšínsku či v Poodří? Jestliže navíc patříte k vyznavačům přírodního stylu života a dáte přednost kempu před luxusním hotelem, máme pro vás tipy, kde si užijete dovolenou v těch nejlepších kempech Moravskoslezského kraje. Stačí si jen vybrat.
Ubytování, Moravskoslezský kraj

Johanka z Arku, sopky a krásné koupání: 10 tipů k objevování Slezské Harty

Zadíváte-li se na klidnou hladinu Slezské Harty, možná se na chvíli ocitnete v Jezerní oblasti, největším národním parku v Anglii. Kdyby však přehrada mohla mluvit, řekla by, že o žádné srovnání nestojí. Slezská Harta je svá a jedinečná. Krásná příroda Nízkého Jeseníku, vyhaslé sopky dokreslující půvabné scenérie, pohnuté osudy místních obyvatel… S troškou fantazie snad v dálce uvidíte i Pannu Orleánskou, jak cválá na koni k vodnímu hradu. Na Slezské Hartě se totiž natáčel velkofilm Johanka z Arku.
Příroda, Moravskoslezský kraj

Neobjevené skvosty: 10 tipů z regionu Moravskoslezský kraj

Také v Moravskoslezském kraji najdete spousty zajímavých míst, která na turisty teprve čekají. Zveme vás na Futureum v areálu Dolní oblasti Vítkovic, do muzea Bible v Jablunkově, do síně slávy Petry Kvitové ve Fulneku a na Osoblažskou úzkokolejku. Naplánujte si výlet také na originální rozhlednu do oblasti prvorepublikových vojenských bunkrů nebo do břidlicového Flascharova dolu v Odrách či na zámek Bruntál. Půvabnou barokní stavbu si oblíbili filmaři – víte, které pohádky se tu natáčely?
Zážitky, Moravskoslezský kraj