Od 3. 10. 2022 byl na dobu neurčitou přerušen provoz úzkokolejných tratí JHMD z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně. Firmě vypršela platnost osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy. Místo vlaků jezdí náhradní autobusová doprava.
Lidem z okolí jindřichohradecké tratě, obcím i turistům vlaková doprava citelně chybí. Po mnoha měsících probíhající insolvence bylo 25. května 2023 věřiteli rozhodnuto o konkurzu, celá úzkokolejka se tedy bude prodávat novému majiteli. Bohužel, tento proces ještě chvíli potrvá. Bez ohledu na to ale již nyní vyřizujeme potřebná povolení, aby se vlaky mohly vrátit na koleje co nejdříve.
Na úzkokolejce nyní funguje pouze opravárenská dílna v Jindřichově Hradci. Další zaměstnanci průběžně kontrolují a udržují trať a všechny budovy. Na některých nádražích nadále nabízíme ubytovací služby.
Poslední úzkokolejka v Čechách
V jihovýchodních Čechách, v půvabném, zasněném kraji lesů, kopců, rybníků
České Kanady najdete něco, co jinde nabídnout prostě nemohou:
poslední úzkorozchodnou železnici v Čechách. Od roku 1897 neodmyslitelně patří ke koloritu Jindřichohradecka dvě lokálky s rozchodem kolejí pouhých 760 mm. Obě tratě,
Jindřichův Hradec – Nová Bystřice i
Jindřichův Hradec – Obrataň, dodnes slouží svému původnímu účelu, každodenní osobní a nákladní dopravě. Jsou však také významnou technickou památkou a jednou z nejnavštěvovanějších turistických zajímavostí regionu. Trať
do Nové Bystřice je dlouhá 33 km, severní větev
úzkokolejky do Obrataně měří 46 km.
Malebná nádražíčka a zastávky decentně ukryté před shonem dnešní doby v lesním tichu jen podtrhují romantiku cesty. Mezi ty nejkrásnější patří například
lesní zastávka Kaproun. Od nich vychází hustá síť turistických a cykloturistických tras propojujících další zajímavosti okolí. Až bude přeprava obnovena, jistě bude možné ve vlacích opět přepravovat kola.
Parní vlaky a motoráčky
Parní vlaky vyjížděly na úzkokolejky od května do září, motoráčky byly v provozu celý rok. Většina zastávek bývala na znamení. Jízdenky se vydávaly ve vlaku a ve stanicích J. Hradec, N. Včelnice, Kamenice n. Lipou, Černovice u Tábora a Nová Bystřice. Jindřichohradecké místní dráhy vybudovaly
v Nové Bystřici Regionální muzeum úzkokolejné dráhy, které představovalo historii JHMD a drážní dopravy.