S polovinou června již sedmým rokem přichází do Prahy i dalších měst v republice sochařský festival Sculpture line, aby proměnil parky, náměstí, ulice i jiná veřejná prostranství v galerii pod širým nebem.
Další ročník sochařského festivalu Sculpture line vám opět představí sochy a výtvarné objekty předních domácích i mezinárodních tvůrců „pod širým nebem“. Záměrem expozice je ozvláštnit a obohatit veřejný prostor, nabídnout nový pohled na města i na samotná umělecká díla, a to jak obyvatelům, tak i návštěvníkům.
Zveme vás do ulic. Pojďte ven, vydejte se na cestu „sochařskou linkou“ a užijte si tuto unikátní letní výstavu. Sochařská linka Sculpture Line letos vede i
do Ostravy, Olomouce, Pardubic nebo Plzně.
Kde a jaké sochy letos potkáte
Nosorožec – Jungmannovo náměstí,
Praha 1
Jaroslav Róna *1957
Socha Nosorožec vznikla z jednoduché ideje – využít ochranný obrněný pancíř jednoho druhu afrického nosorožce, skládající se z mohutných kožovitých a rohovinových plátů k vytvoření fantaskní figury nosorožčího rytíře – kolosu, jenž bude kombinovat lidské a zvířecí prvky.
Čtenář v křesle – Nám. Franze Kafky,
Praha 1
Jaroslav Róna *1957
Plastika vznikla jako třetí varianta sochy Čtenáře, původně určené před budovu jedné veřejné knihovny. Paradoxně však již v době, kdy ze zakázky dávno sešlo a žádná knihovna o ni nejevila zájem. Rónu ale tehdy postupně velice zaujala problematika sochy člověka, jenž je pohroužen do světa odvíjejícího se v knize.
Klecohlavy -
Vojanovy sady,
Praha 1
Kurt Gebauer *1941
První Klecohlavy vznikly z nýtované pásoviny 1987, další ze železného drátu pro dvorek u Vladislavského sálu při výstavě na Pražském hradě v roce 1995. Poslední tři z tlusté kulatiny byly pro paní Medu Mládkovou na dvorek Musea Kampa.
Nebeská sféra – nebesa sfér Vojanovy sady/U Lužického semináře,
Praha 1 Malá Strana
Vladimír Škoda *1942
Vladimír Škoda používá při práci s kovem různé postupy a technologie, stejně jako možnosti interaktivity, magnetismu a polarity.
Stéla - pod
Tančícím domem, Jiráskovo nám. 1981/6,
Praha 2
Alexandra Koláčková *1964
Obří výhonek, hrající barvami. Symbolizuje klíček radosti, nového života, který čeká ve skrytu, aby po čase, kdy všechno kolem vypadá jako beznadějná pustina, vyrašil jakoby z ničeho nic v plné síle.
Sedící postava –
Novoměstská radnice, Karlovo nám. 1,
Praha 2
Alexandra Koláčková *1964
Prvotním impulzem vzniku této realizace byl záměr dotvořit intimní místo jedné soukromé zahrady posezením s plastikou. Vznikla tak lavička v podobě stylizované ženy, které se můžete uvelebit v náručí s knížkou, nebo usednout tváří v tvář blízké osobě v důvěrném hovoru.
Stisk – Industrial I. – Empiria Tower, Na Strži,
Praha 4 – Nusle
Jaroslav Róna *1957
Plastika vznikla v roce 2015 na objednávku do zmodernizovaného industriálního areálu poblíž holešovického přístavu, přestavěného na administrativně – obytný celek.
Jesus Christ Super Stealth – Empiria Tower, Na Strži,
Praha 4 – Nusle
Stefan Milkov *1955
Jde s nadsázkou o věčný rozpor našeho křesťanského morálního, mírumilovného kodexu a přitom neustálé potřeby vyvíjet čím dál tím dokonalejší zbraně hromadného ničení.
Rozpad – Rozklad – Empiria Tower, Na Strži 1702,
Praha 4 – Nusle
Jakub Flejšar *1980
Kompozici tvoří jednotlivé, vzájemně se oddělující časti člověka – lidského těla. Díky veškeré dřině a vyčerpání, co prožívá nebo prožil, se fyzicky i mentálně rozpadá. Je jedno, jestli jediným vyčerpávajícím momentem, nebo celoživotní snahou něčeho dosáhnout.
Osvícení – ČEZ, Duhová,
Praha 4, Michle (50.04940, 14.45210)
Lukáš Rittstein *1973
Les. Nostalgie mizející divočiny. V řadě "zaparkované" měkké hmoty se drží horizontálních kmenů tak, jako se duše upíná na osu své existence. Zároveň si "na zádech" nesou své osobní příběhy.
Věž pro Jana Palacha – Janáčkovo nábřeží,
Praha 5 – Smíchov
Václav Fiala *1955
Sochař své sochy rád někomu připisuje. Mnohdy svým oblíbeným architektům, spisovatelům, filozofům či básníkům. Jindy místům, událostem nebo pocitům a náladám. Tuhle sochu dělal od začátku s myšlenkou na Jana Palacha.
Dvě Křesla –
Dětský ostrov, Smíchov,
Praha 5
Alexandra Koláčková *1964
Umělecká díla mají svoje místo v zahradách a parcích od nepaměti. Mohou být nenápadným doplňkem, extravagantním šperkem, průvodcem, nebo mohou být ústředním motivem, hlavním důvodem, proč zahradní prostor vznikl.
Housenka raného kapitalismu – Vítězné náměstí, Dejvice,
Praha 6
Kurt Gebauer *1941
Dílo bylo navrženo v roce 1997 na toto místo, kde stála předtím normalizační socha Lenina v rámci akce Centra současného umění jako reakce na Blbou náladu národa.
Wooden Cloud –
Památník ticha Bubnech, Bubenská 177,
Praha 7 –
Holešovice
Martin Steinert
Martin Steinert je hostem rezidenčního programu Goethe-Institutu. V Praze bude tvořit a pobývat po dobu tří týdnů u příležitosti konání festivalu Sculpture Line. Během pobytu vznikne pražská podoba díla „Wooden Cloud“.
Sofa - Pavilon B. Braun Dialog, Budínova 2464/2b,
Praha 8 (50.11571, 14.46520)
Alexandra Koláčková *1964
Užitné keramické sofa organických tvarů vnáší do veřejného prostoru hravost a optimismus. Na rušné ulici plné shonu působí plastika jako ostrov pohody a dobré nálady; jako místo, kde můžete krátkým spočinutím „dobít baterky“.
Nohobob -
Bobová dráha Prosek, Prosecká 906/34b
Praha 9 (50.11424, 14.48906)
Štěpán Šefr *1983
Socha, která utíká či ujíždí, se stává symbolem areálu, ve kterém je umístěna. Fragment bobu je přenesen do surrealistické roviny, kdy ho k cíli cesty nesou dva páry nohou.
O festivalu Sculpture Line
Sochařský festival SCULPTURE LINE je nejrozsáhlejší akcí v České republice, která podporuje symbiózu sochařství a veřejného prostoru. Sculpture Line je dlouhodobý umělecký projekt, jenž instalací soch do veřejného prostoru rozšiřuje kulturní a umělecký potenciál dané lokality. Vnáší do ní emoce, dává jí novou tvář a ukazuje nové souvislosti. Jeho základní ideou je přiblížit současné umění všem bez rozdílu a napomoci veřejnosti socializovat veřejný prostor. Umělecká díla napřímo komunikují s kolemjdoucími. Zanechávají v nich estetickou i sociální stopu a přímo tak posouvají kvalitu života obyvatel měst i jejich návštěvníků. Festival se nesoustředí jen na centra a frekventovaná místa. Naopak instalace mimo hlavní tepny umožňují vytvořit nové optické dominanty a oživit i méně známá místa.
První ročník proběhl v Praze v roce 2015 a iniciovali jej sami umělci, kteří cítili přirozenou potřebu svá díla vytrhnout z víceméně sterilního prostředí galerie a nabídnout je širokému publiku. V uplynulých ročnících festivalu zaujala v Praze například pěti metrová socha bronzového opičáka s názvem King Kong Balls francouzského umělce Denise Defrancesca či klíčová socha Jiřího Davida REVOLUCE vytvořená z 80 tisíců klíčů, která byla nainstalovaná v zámeckém parku v Mikulově. Pozornost vzbudili Průzkumníci či obří Chobotnice vznášející se na hladině Vltavy nebo instalace významného současného britského sochaře, držitele Turnerovy ceny, Tonyho Cragga na náměstí Republiky.